تفاوت سرمایه گذاری بالا به پایین و پایین به بالا چیست؟

یکی از کلیدهای مدیریت موفقیت آمیز سبد سرمایه گذاری شما استفاده از تعدادی استراتژی تحلیل سرمایه گذاری است. تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری راهی است که می توانید انواع مختلف دارایی و اوراق بهادار ، صنایع ، روندها و بخش ها را ارزیابی کنید تا به شما در تعیین عملکرد آینده یک دارایی کمک کند. انجام این کار به شما کمک می کند تا دریابید که ان سهام چقدر با اهداف سرمایه گذاری شما مطابقت دارد. دو مورد از این استراتژی ها به عنوان سرمایه گذاری از بالا به پایین و از پایین به بالا نامیده می شوند. آنها دو روش بسیار متفاوت برای تحلیل و سرمایه گذاری در سهام هستند. سرمایه گذاری از بالا به پایین شامل بررسی عوامل اقتصادی بزرگ برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری است ، در حالی که سرمایه گذاری از پایین به بالا به اصول خاص شرکت مانند مالی ، عرضه و تقاضا و انواع کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت نگاه می کند. در حالی که مزایا برای هر دو روش وجود دارد ، هر دو رویکرد یک هدف یکسان دارند: شناسایی سهام عالی. در اینجا به بررسی خصوصیات هر دو روش می پردازیم.

پیشگویی های کلیدی در رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا

  • رویکرد از بالا به پایین برای سرمایه گذاران با تجربه کمتری و برای کسانی که وقت تجزیه و تحلیل مالی شرکت را ندارند ، آسانتر است.
  • سرمایه گذاری در سطح پایین می تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا بتوانند سهام با کیفیتی را انتخاب کنند که حتی در دوره های نزولی از بازار بهتر است.
  • هیچ روش درست یا نادرست برای تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری وجود ندارد – این که کدام یک را انتخاب می کنید به اهداف ، ریسک و سطح راحتی شما بستگی دارد.

بالا به پایین

رویکرد از بالا به پایین برای سرمایه گذاری ، به تصویر بزرگ متمرکز می شود ، یا اینکه چگونه اقتصاد کلی و عوامل کلان اقتصادی بازارها و در نهایت قیمت سهام را هدایت می کنند. آنها همچنین عملکرد بخش ها یا صنایع را بررسی می کنند. این سرمایه گذاران بر این باورند که اگر این بخش به خوبی پیش برود ، شانس وجود دارد ، سهام در آن صنایع نیز عملکرد خوبی خواهد داشت.

تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری از بالا به پایین شامل موارد زیر است:

  • رشد اقتصادی یا تولید ناخالص داخلی هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان
  • سیاست های پولی توسط بانک مرکزی فدرال رزرو از جمله پایین آمدن یا افزایش نرخ بهره است
  • تورم و قیمت کالاها
  • ارزش وثیقه از جمله خزانه داری ایالات متحده

سهام و نرخ بهره بانکی

به نمودار زیر نگاهی بیندازید. این یک رویکرد از بالا به پایین با همبستگی عملکرد ۱۰ ساله خزانه داری به بخش مالی انتخابی SPDR ETF  (XLF)  طی چند سال گذشته را نشان می دهد.

یک سرمایه گذار از بالا به پایین ممکن است به افزایش نرخ بهره و بازده اوراق به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری در سهام بانکی نگاه کند. به طور معمول ، همیشه وقتی بازده بلند مدت بالا می رود و اقتصاد به خوبی پیش می رود ، بانک ها تمایل دارند که درآمد بیشتری کسب کنند زیرا می توانند نرخ وام بیشتری را بگیرند. با این حال ، همبستگی نرخ ها با سهام بانکی همیشه مثبت نیست. مهم است که اقتصاد کل در حالی که بازده بالا می رود عملکرد خوبی داشته باشد.

سازندگان ملک و نرخ بهره

در مقابل ، فرض کنید معتقدید که نرخ بهره افت خواهد کرد. با استفاده از رویکرد از بالا به پایین ، ممکن است تعیین کنید که صنعت خانه سازی بیشترین سود را از نرخ های پایین بهره می برد زیرا نرخ پایین تر ممکن است منجر به افزایش سن در خرید خانه های جدید شود. در نتیجه ، شما ممکن است سهام شرکت هایی را در بخش ساخت خانه فعالند خریداری کنید.

کالا و سهام

اگر قیمت کالایی مانند نفت افزایش یابد ، تجزیه و تحلیل از بالا به پایین ممکن است بر خرید سهام شرکت های نفتی مانند Exxon Mobil (XOM) متمرکز شود. برعکس ، برای شرکت هایی که از مقادیر زیادی روغن برای تهیه محصول خود استفاده می کنند ، یک سرمایه گذار از بالا به پایین ممکن است در نظر بگیرد که چگونه افزایش قیمت نفت می تواند به سود شرکت لطمه بزند. در آغاز ، رویکرد از بالا به پایین شروع به نگاه به اقتصاد کلان می کند و سپس به سمت یک بخش خاص و سهام موجود در آن بخش می رود.

کشورها و مناطق

اگر اقتصاد آن خوب باشد ، سرمایه گذاران از بالا به پایین نیز ممکن است سرمایه گذاری در یک کشور یا منطقه را انتخاب کنند. به عنوان مثال ، اگر اقتصاد اروپا خوب عمل کند ، یک سرمایه گذار ممکن است در صندوق های مبادله ای با ارز اروپایی (ETF) ، صندوق های متقابل یا سهام سرمایه گذاری کند.

رویکرد از بالا به پایین به بررسی عوامل مختلف اقتصادی می پردازد تا ببیند چگونه این عوامل ممکن است بر کل بازار ، برخی صنایع و در نهایت سهام انفرادی در آن صنایع تأثیر بگذارد.

پایین به بالا

یک مدیر مالی بدون در نظر گرفتن روند بازار هنگام استفاده از رویکرد سرمایه گذاری از پایین به بالا ، اصول سهام را بررسی می کند. آنها کمتر به شرایط بازار ، شاخص های کلان اقتصادی و اصول صنعت توجه می کنند. درعوض ، رویکرد از پایین به بالا به نحوه عملکرد یک شرکت منفرد در یک بخش در مقایسه با شرکتهای خاص درون بخش متمرکز می شود.

تمرکز تجزیه و تحلیل پایین شامل موارد زیر است

  • نسبتهای مالی از جمله قیمت به درآمد (P / E) ، نسبت فعلی ، بازده سهام و سود خالص
  • رشد سود شامل درآمد مورد انتظار آینده است
  • درآمد و رشد فروش
  • تجزیه و تحلیل مالی صورتهای مالی یک شرکت از جمله ترازنامه ، صورت درآمد و صورت جریان پول
  • جریان نقدی آزاد نشان می دهد که یک شرکت چقدر پول نقد تولید می کند و بدون اضافه کردن بدهی بیشتر می تواند عملیات خود را تأمین کند.
  • رهبری و عملکرد تیم مدیریت شرکت
  • محصولات یک شرکت ، تسلط بر بازار و سهم بازار

 نکته مهم : رویکرد پایین به بالا به سرمایه گذاری در سهامی می پردازد که فاکتورهای فوق برای شرکت مثبت است ، صرف نظر از اینکه بازار کلی چگونه ممکن است باشد.

عملکرد بهتر سهام در رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا

سرمایه گذاران پایین دستی همچنین بر این باورند که اگر یک شرکت در یک بخش عملکرد خوبی داشته باشد ، این بدان معنا نیست که همه شرکت های آن بخش نیز از این روند پیروی می کنند. این سرمایه گذاران سعی می کنند شرکت های خاصی را در بخشی پیدا کنند که از سایرین پیشی بگیرد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران از پایین به بالا وقت زیادی را صرف تجزیه و تحلیل یک شرکت می کنند.

سرمایه گذاران پایین به بالا معمولاً گزارش های تحقیقاتی را که تحلیلگران در یک شرکت ارائه می دهند ، مرور می کنند ، زیرا تحلیلگران غالباً از شرکتهایی که تحت پوشش خود قرار می دهند آگاهی دارند. ایده این رویکرد این است که سهام فردی در یک بخش بدون توجه به عملکرد ضعیف صنعت یا عوامل کلان اقتصادی ممکن است عملکرد خوبی داشته باشد.

با این حال ، آنچه که چشم انداز خوبی را تشکیل می دهد ، عقیده است. یک سرمایه گذار از پایین به بالا شرکت ها را با یکدیگر مقایسه کرده و بر اساس اصول آنها سرمایه گذاری می کند. چرخه تجارت یا شرایط گسترده تر صنعت نگرانی چندانی ندارد.

کدام یک برای شما مناسب است؟

درست مانند هر نوع استراتژی دیگر برای تحلیل سرمایه گذاری ، پاسخ صحیحی برای این سوال وجود ندارد. انتخاب یکی برای شما در درجه اول به اهداف سرمایه گذاری ، تحمل ریسک شما و همچنین روش تحلیلی که ترجیح می دهید از آن استفاده کنید بستگی دارد. ممکن است استفاده از یکی را انتخاب کنید ، یا فکر می کنید با یک هیبریدی همراه باشید – یعنی آوردن عناصری از ساخت و نگهداری نمونه کارها. ممکن است برای شروع کار از یک روش بالا به پایین استفاده کنید ، اما اگر به دنبال تغییر مجدد نمونه کارها هستید ، به سبک سرمایه گذاری از پایین به بالا تغییر دهید. در واقع هیچ راه صحیحی یا روش اشتباهی برای انجام وجود ندارد. همانطور که در بالا ذکر شد ، همه چیز مربوط به آنچه برای شما مناسب است معطوف می شود.

کلام آخر

یک رویکرد از بالا به پایین با اقتصاد گسترده تر آغاز می شود ، عوامل کلان اقتصادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و صنایع خاصی را که در برابر پس زمینه اقتصادی عملکرد خوبی دارند ، هدف قرار می دهد.سرمایه گذار از بالا به پایین ، شرکت هایی را در صنعت انتخاب می کند. از سوی دیگر ، یک رویکرد از پایین به بالا به معیارهای اساسی و کیفی شرکتهای مختلف می پردازد و شرکت را با بهترین چشم انداز آینده – یعنی عوامل خرد اقتصادی – ترجیح می دهد. هر دو روش معتبر هستند و باید هنگام طراحی یک سبد سرمایه گذاری متعادل ، در نظر گرفته شوند.

منبع: اینوستوپدیا

بالا به پایینپایین به بالا
Comments (0)
Add Comment