قدرت نسبی (Relative strength) در تحلیل تکنیکال چیست؟

قدرت نسبی روشی است که برای سرمایه گذاری در حرکت و شناسایی سهام ارزش مورد استفاده قرار می گیرد. این روش شامل سرمایه گذاری در اوراق بهاداری است که نسبت به بازار یا معیار آنها عملکرد خوبی داشته است. به عنوان مثال ، یک سرمایه گذار با قدرت نسبی ممکن است شرکت های فناوری را انتخاب کند

تحلیلگران تکنیکی از شاخصی به نام شاخص قدرت نسبی (RSI) برای تولید سیگنالهای اشباع خرید یا اشباع فروش استفاده می کنند.

پیشگویی های کلیدی

  • قدرت نسبی نوعی سرمایه گذاری در حرکت است که توسط تحلیلگران فنی و سرمایه گذاران ارزشی استفاده می شود.
  • این شامل انتخاب سرمایه گذاری هایی است که بیش از بازار یا معیار آنها عمل کرده است.
  • سرمایه گذاران قدرت نسبی فرض می کنند که روند فراتر رفتن ادامه خواهد یافت. اگر روند معکوس شود ، احتمالاً سرمایه گذاری آنها عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

درک قدرت نسبی

در حالی که هدف از سرمایه گذاری ارزشی خرید پایین و فروش بالا  است ، هدف از سرمایه گذاری قدرت نسبی خرید بالا و فروش حتی بالاتر است. به این ترتیب ، سرمایه گذاران قدرت نسبی فرض می کنند که روند فعلی که در بازار نمایش داده می شود به اندازه کافی طولانی ادامه می یابد که بتوانند بازدهی مثبتی داشته باشند. هر برگشت ناگهانی به این روند احتمالاً منجر به نتایج منفی خواهد شد.

برای شناسایی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری ، سرمایه گذارانه قدرت نسبی کار  با مشاهده یک معیار مانند شاخص کامپوزیت Nasdaq کار خود را شروع می کنند. آنها سپس به دنبال این خواهند بود که ببینند کدام شرکتهای موجود در آن بازار یا با افزایش سریع تر از همسالان خود یا با افت سریع تر از آنها ، از سایر همکاران خود پیشی گرفته اند.

از آنجا که سرمایه گذاری قدرت نسبی فرض می کند که روندهای فعلی در آینده ادامه خواهد یافت ،فرضیه انها در دوره های پایدار با حداقل اختلال موثر است. در عوض ، دوره های پر هرج و مرج مانند بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ می تواند برای سرمایه گذاران با قدرت نسبی خطرناک باشد. در آن شرایط ، روانشناسی سرمایه گذار می تواند به طور ناگهانی خود را معکوس کند ، زیرا سرمایه گذاری دیروز به سرعت توسط سرمایه گذاران متزلزل می شوند.

اگرچه  حرکت سرمایه گذاری با سهام های فردی در ارتباط است ، اما می تواند برای کل بازارها یا بخش های صنعت نیز با استفاده از صندوق های شاخص و وجوه مبادله ای (ETF) اعمال شود. به همین ترتیب ، سرمایه گذاران می توانند در سایر کلاسهای دارایی ، مانند املاک و مستغلات با استفاده از اعتماد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (REITs) سرمایه گذاری نسبتاً قوی ای را انجام دهند. از ابزارهای عجیب و غریب دیگری مانند معاملات آتی کالا ، گزینه ها و سایر محصولات مشتق نیز می توان استفاده کرد.

 سرمایه گذاری قدرت نسبی همچنین می تواند به عنوان یکی از مؤلفه های یک استراتژی بزرگتر ، مانند تجارت جفت ، مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه واقعی قدرت نسبی

هری یک سرمایه گذار با قدرت نسبی است که از نزدیک به قیمت اوراق بهادار شرکت ها و S&P 500 توجه زیادی می کند. نمونه کارها سرمایه گذاری وی شامل یک صندوق شاخص S&P 500 و ETF است که بازار اوراق بهادار شرکت ها را دنبال می کند. او به عنوان یک سرمایه گذار قدرت نسبی ، به طور دوره ای تخصیص خود را نسبت به هریک از دارایی ها که در آن زمان از آن فراتر رفته است ، افزایش می دهد. با انجام این کار ، وی امیدوار است که از ادامه روند کارایی این دارایی بهره مند شود ، و به طور موثر اگر خرید بالاتری داشته باشد ، فروش بالاتری نیز داشته باشد.

در ماه های اخیر ، او متوجه شده است که به نظر می رسد سرمایه گذاران تخصیص اوراق بهادار سبد سهام خود را با هزینه سهام افزایش می دهند. این ورود پول به بازار اوراق بهادار باعث افزایش قیمت اوراق و کاهش بازده شده است.

انتظار می رود این روند ادامه یابد ، هری با کاهش سرمایه گذاری خود در S&P 500 و افزایش سرمایه گذاری خود در اوراق مشارکت ETF سعی در مدیریت سرمایه دارد. او امیدوار است که از افزایش مداوم اوراق بهادار نسبت به سهام سود ببرد.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

معامله گران کوتاه مدت و فنی نیز به قدرت نسبی نگاه می کنند. در تجزیه و تحلیل فنی ، شاخص مقاومت نسبی (RSI) یک شاخص حرکت است که بزرگی تغییرات اخیر قیمت را برای ارزیابی شرایط فروش یا سبقت در قیمت سهام یا دارایی دیگر اندازه گیری می کند. RSI به عنوان نوسان ساز نمایش داده می شود (نمودار خطی که بین دو سطح حرکت می کند) و از ۰ تا ۱۰۰ می تواند نوسان داشته باشد.

تعبیر و استفاده سنتی از RSI به این معناست که مقادیر ۷۰ یا بالاتر نشان می دهد که سهام  بیش از حد ارزش افزوده دارد و ممکن است برای یک روند معکوس یا بازگرداندن قیمت در اولویت قرار گیرد. پایین امدن مقدار RSI از ۳۰ یا پایین تر نشان دهنده یک وضعیت فروش بیش از حد و کم ارزشتر بودن یک سهام نسبت به قیمت واقعی ان است.

منبع : investopedia

Relative strengthتحلیل تکنیکالقدرت نسبی
Comments (0)
Add Comment