گروهی از پژوهشگران سابق بنیاد اتریوم (EF) سازمان غیرانتفاعی مستقل Ethlabs را راهاندازی کردهاند؛ یک سازمان تحقیق و توسعه با هدف تسریع پذیرش اتریوم به عنوان لایه تسویه مالی جهانی، با حمایت شرکتهای رمزارزی Bitmine و Sharplink و همچنین جوزف لوبین، یکی از بنیانگذاران اتریوم.
این اتفاق در زمانی رخ میدهد که خود بنیاد اتریوم به طور عمدی در حال عقبنشینی است و فضای بیشتری برای نهادهای جدید جهت برعهده گرفتن بخش بیشتری از کارهای اصلی تحقیق و توسعه اکوسیستم ایجاد میکند.
Ethlabs چیست و چه کسانی پشت آن هستند
بر اساس پستی در X در تاریخ ۲۲ ژوئن، Ethlabs توسط پنج پژوهشگر سابق بنیاد اتریوم تأسیس شده است، با مأموریتی برای تبدیل اتریوم به «لایه تسویه اقتصاد جهانی».
این سازمان بین سازندگانی که در لایه کاربردی کار میکنند و خود پروتکل اصلی قرار میگیرد و به ترجمه نیازهای دنیای واقعی به استانداردها و زیرساختهای مشترک کمک میکند.
یکی از بنیانگذاران این آزمایشگاه، جولیان ما، که پیش از ترک بنیاد در اوایل امسال، ۴ سال در EF فعالیت داشت، دلیل خود برای ماندن در اکوسیستم را توضیح داد.
او در X نوشت: «ما اکنون در لحظهای هستیم که اتریوم برای آن ساخته شده بود. اتریوم بهترین موقعیت را برای تبدیل شدن به لایه پایه امور مالی جهانی دارد.»
او همچنین گفت که تمرکز او در Ethlabs بر حمایت از سازندگان و بهبود زیرساخت خواهد بود. این سازمان همچنین به دنبال گسترش توزیع برنامهها و داراییهای اتریوم است.
سایر اعضای بنیانگذار شامل جاش رودولف، انسگار دیتریشس، بارنابه مونوت و کاسپار شوارتس-شیلینگ هستند که همگی پیشتر عضو EF بودند اما طی ماههای گذشته یکی پس از دیگری آن را ترک کردند. سایر افرادی که جدا شدند شامل تیم بیکو، توماش استانچاک، جان استارک، ترنت ون اپس و اخیراً همکار اجرایی هسیائو-وی وانگ هستند. رایان برکمنز، از افراد داخلی اتریوم که به عنوان مشارکتکننده Ethlabs نیز معرفی شده، اهمیت این جداییها را کماهمیت دانسته و گفته این جداییها بیشتر به دلیل اختلافات داخلی بر سر زیرراهبردها بوده تا از دست دادن اعتماد به شبکه.
در اطلاعیه Ethlabs، بیکو به عنوان عضو جامعه معرفی شده، در حالی که استانچاک تأکید کرده که او جزو اعضا نیست. با این حال، وانگ و ون اپس هنوز هیچ اعلام عمومی درباره مشارکت خود در این ابتکار نداشتهاند، اگر اصلاً مشارکتی داشته باشند.
تأمینکنندگان مالی، مشارکتکنندگان و اعضای جامعه
بیش از ۵۰ نفر و سازمان پشت این ابتکار جدید هستند، از جمله Bitmine، Sharplink و لوبین به عنوان تأمینکنندگان مالی اصلی و SNZ و Octant به عنوان مشارکتکنندگان. اعضای جامعه شامل هایدن آدامز از یونیسواپ، همچنین حسیب قریشی و تام اشمیت از دراگونفلای هستند. همچنین چندین عضو فعال بنیاد اتریوم از جمله الکس استوکس و بارناباس بوسا حضور دارند و Zksync، کوینبیس و پالیگان نیز نماینده دارند.
خود بنیاد اتریوم راهاندازی این سازمان را تأیید کرد و آن را بخشی از روند گستردهتر ورود سازمانهای جدید دانست. در رشتهتوییتی که امروز منتشر شد، اشاره کرد که «تحقق پتانسیل اتریوم نیازمند ائتلافی از سازمانهاست که با هم کار میکنند» و گفت مشتاق دیدن دستاوردهای Ethlabs هستند.
بنیانگذار شبکه، ویتالیک بوترین، پیشتر نیز گفته بود که بنیاد «مرکز اتریوم نیست» بلکه فقط «یک گره» است که هدف مشخصی در کنار سایر گرهها دارد. به گفته او، این سازمان به سمت نقشی کوچکتر و متمرکزتر حرکت میکند و اجازه دادن به مشارکتکنندگان معتبر برای فعالیت خارج از آن، راهبردی عمدی است که سرمایه بیرونی را جذب خواهد کرد.








