در حال آمادهسازی صوت...
با تنها چند روز باقیمانده تا پایان ژوئن، میتوان با اطمینان گفت که بیتکوین برای پایان دادن ماه با رشد، به چیزی کمتر از یک معجزه نیاز دارد، چرا که دادههای فعلی نشاندهنده کاهش قابل توجه ۱۸ درصدی هستند.
دادههای آنچین چند عامل کلیدی پشت سقوط اخیر BTC را نشان میدهند و اینکه چه چیزی باید تغییر کند تا جولای قویتری داشته باشد.
کمبود تقاضا
در یک پست اخیر در ایکس، تحلیلگر محبوب علی مارتینز توضیح داد که سطح انباشت بیتکوین در هفت ماه گذشته متوقف شده است.
«تقاضای ظاهری بیتکوین به مدت ۲۰۸ روز متوالی منفی باقی مانده و اخیراً به پایینترین سطح جدیدی معادل منفی ۲۷۳,۰۰۰ BTC رسیده است.»
کاهش آشکار این معیار نشان میدهد که تقاضای واقعی بازار اسپات کاهش یافته است، زیرا این معیار ایجاد BTC جدید را با حرکت موجودی فعلی مقایسه میکند. تغییر روند پس از رویداد بزرگ لیکوییدیشن در اوایل اکتبر رخ داد، زمانی که بیش از ۱۹ میلیارد دلار در یک روز از بین رفت.
از ۹ نوامبر ۲۰۲۵ تا ۳۱ مه ۲۰۲۶، این تقاضا «به آرامی در محدوده منفی بین ۰ تا منفی ۱۵۰,۰۰۰ BTC باقی ماند که نشاندهنده توزیع ملایم اما پیوسته عرضه بود»، مارتینز افزود. با این حال، این معیار پس از سقوطهای اوایل و اواخر ژوئن به منفی ۲۷۳,۰۰۰ BTC سقوط کرد و «در همین سطح ثابت مانده است».
ماندن این معیار در محدوده منفی برای مدت طولانی به این معناست که مقدار قابل توجهی از عرضه قدیمی با سرعتی بیشتر از جذب بازار اسپات وارد گردش میشود. این واگرایی قابل توجه نشان میدهد که فشار فروش همچنان از ورود سرمایه جدید پیشی میگیرد، که این اولین عامل کلیدی است که باید تغییر کند تا BTC جولای قویتر و مطلوبتری داشته باشد.
تنها چند روز پیش، مارتینز به معیار دیگری اشاره کرد که نشان میدهد تقاضای واقعی برای BTC وجود ندارد، اما عمدتاً از سوی سرمایهگذاران آمریکایی. پریمیوم کوینبیس برای تقریباً دو ماه عمیقاً در محدوده منفی باقی مانده است. به طور خاص، پس از اینکه BTC در اواسط مه به بالای ۸۲,۰۰۰ دلار رسید، وارد محدوده منفی شد و از آن زمان تاکنون همانجا باقی مانده است.
تقاضای نهادی آمریکا کلید حرکت قیمت بیتکوین است و به عنوان دومین عاملی که باید در جولای تغییر کند، مطرح میشود.
خروج سرمایه از ETFها
همسو با تحولات مذکور، ETFهای اسپات بیتکوین در هفتههای اخیر با موج عظیم برداشت سرمایه مواجه بودهاند. هفته گذشته نیز استثنا نبود و همه روزها با خروج سرمایه همراه بود. در روز پنجشنبه، زمانی که BTC برای اولین بار در تقریباً دو سال به ۵۸,۰۰۰ دلار سقوط کرد، سرمایهگذاران نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار از این صندوقها خارج کردند.
لاسی ژانگ، تحلیلگر تحقیقاتی Bitget Wallet به CryptoPotato گفت که خروج سرمایه از ETFها باید تثبیت شود و نوسانات پس از رویداد انقضای عظیم آپشنها به ارزش ۱۱ میلیارد دلار که در ۲۶ ژوئن رخ داد، عادی خواهد شد.
«اگر بازخریدها ادامه یابد و موقعیتگیری پس از انقضا همچنان تدافعی باقی بماند، بازار ممکن است در سطوح فعلی پرنوسان باقی بماند. نکته کلیدی این است که جهت بیتکوین در جولای ممکن است کمتر تحت تأثیر داده PCE هفته گذشته باشد و بیشتر به این بستگی داشته باشد که جریان سرمایه، اهرم و انباشت آنچین در ۷۲ ساعت پس از تسویه انقضا چگونه رفتار میکنند.» او نتیجهگیری کرد.








