در حال آمادهسازی صوت...
بیتکوین از ابتدای سال روند نزولی آشکاری داشته است، بهطوری که برای اولین بار از اواخر ۲۰۲۴ به زیر ۶۰,۰۰۰ دلار سقوط کرد. بزرگترین صندوقهایی که عملکرد آن را دنبال میکنند، طی چند هفته بیش از ۸ میلیارد دلار ضرر کردهاند.
اگرچه طلا سال را با روندی مثبت آغاز کرد و به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید، اما مسیر آن معکوس شد و اکنون در محدوده منفی قرار دارد. اما این پولها به کجا میروند؟
خروج از طلا و بیتکوین
خروج سرمایه از ETFهای بیتکوین از نوامبر گذشته آغاز شد، اندکی پس از سقوط ۱۹ میلیارد دلاری در اکتبر. سرمایهگذاران در نوامبر ۳.۵ میلیارد دلار خارج کردند و در دسامبر و ژانویه نیز برداشتها در محدوده میلیاردها دلار باقی ماند. مارس و آوریل بسیار بهتر بود و به ترتیب شاهد ورود خالص ۱.۳۲ میلیارد دلار و ۱.۹۷ میلیارد دلار بودیم.
با این حال، روند بار دیگر در ماه مه تغییر کرد و ۲.۴۳ میلیارد دلار خارج شد، در حالی که ژوئن در مسیر ثبت رکورد منفی جدیدی برای بیشترین خروج خالص قرار دارد که در حال حاضر کمی بیش از ۴ میلیارد دلار است. مجموع ورود خالص سرمایه کاهش یافته و از رکورد ۶۱.۱۹ میلیارد دلاری در اکتبر به ۵۱.۶۱ میلیارد دلار تا هفته گذشته رسیده است، که به معنای کاهش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است. علاوه بر این، تنها در هفت هفته گذشته حدود ۸ میلیارد دلار از دست رفته است.
وضعیت طلا نیز تقریباً مشابه است. صندوقها در ابتدای سال سرمایه جدید جذب کردند که همزمان با صعود دارایی به رکورد تاریخی جدید بود، اما اکنون ارقام داستان متفاوتی را روایت میکنند. دادههای نامه کوبِیسی نشان میدهد که ETFهای دنبالکننده بیتکوین و فلزات گرانبها از آوریل تاکنون ۱۲ میلیارد دلار خروج تجمعی داشتهاند.
“بزرگترین ETF طلا در آمریکا، $GLD، از ابتدای آوریل ۱۳٪ کاهش داشته است، در حالی که بزرگترین ETF بیتکوین، $IBIT، ۱۲٪ افت کرده است.”
پول به کجا میرود؟
اینطور نیست که همه داراییهای سرمایهگذاری چنین خروجهایی را تجربه کرده باشند؛ دادههای بیشتر از همان تحلیلگران نشان میدهد که ETFهای فهرستشده در آمریکا در سال ۲۰۲۶ بیش از ۱ تریلیون دلار ورود خالص سرمایه جذب کردهاند و در مسیر ثبت رکورد جدید تا پایان سال هستند. پس پولهای خارجشده از بیتکوین و طلا به کجا میرود؟
نامه کوبِیسی اعلام کرد که ETFهای نیمههادی آمریکا طی تقریباً همان بازه زمانی که صندوقهای دنبالکننده طلا و بیتکوین ۱۲ میلیارد دلار از دست دادهاند، ۲۰ میلیارد دلار ورود تجمعی سرمایه جذب کردهاند. این روند از اواسط ماه مه شتاب گرفته و در ژوئن نیز ادامه یافته است.
تحلیلگران نتیجه گرفتند که ETFهای نیمههادی، $SOXX و $SMH، به ترتیب ۸۱٪ و ۶۰٪ رشد داشتهاند، در حالی که $GLD و $IBIT به ترتیب ۱۳٪ و ۱۲٪ کاهش یافتهاند.
به نظر میرسد سرمایهگذاران خرد در حال چرخش از طلا و بیتکوین به سهام شرکتهای نیمههادی هستند:
از آوریل، ETFهای طلا و بیتکوین آمریکا مجموعاً ۱۲ میلیارد دلار خروج سرمایه داشتهاند.
در همین بازه، ETFهای نیمههادی آمریکا مجموعاً ۲۰ میلیارد دلار ورود سرمایه جذب کردهاند.
این… pic.twitter.com/VHuDTB0nyN
— The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) ۲۷ ژوئن ۲۰۲۶








